Mischa Kuball, Karolina Hałatek, Agnieszka Jaworek — wernisaż instalacji

Więcej światła w Pszczynie!, Wystawa
15.11  |  G. 18.00  |  Muzeum Zamkowe w Pszczynie

Wystawa potrwa do 30 listopada, wstęp zgodnie z ofertą Muzeum

Podczas wernisażu wykład Mischy Kuballa i spotkanie z twórcami

Muzeum Zamkowe w Pszczynie stanie się przestrzenią dla kolejnej odsłony wydarzeń artystycznych skupionych wokół zagadnienia światła. Zaproszeni artyści spróbują zmierzyć się z dziedzictwem pszczyńskiego zamku, odkrywając jednocześnie nowe konteksty. Światło wykorzystane jako język, narzędzie, źródło kreacji połączy historię tego miejsca z wrażliwością i intuicją artysty. Jak powiedział kiedyś Bartek Nalazek: „Ciekawi mnie sytuacja, w której światło ma swoją dramaturgię, charakter, a nawet jest osobnym bohaterem. Chciałbym, żeby ludzie częściej zwracali uwagę na jego obecność”*. Niech słowa artysty staną się mottem niniejszego projektu.

*rozmowa z reżyserem światła Bartoszem Nalazkiem w ramach cyklu „Projekt Spektakl” realizowanego przez Instytut Teatralny i portal dwutygodnik.com

MISCHA KUBALL / DYS(U)TOPIA & UNFINISHED → Instalując na fasadzie pszczyńskiego Zamku dwa świetlne napisy DYS(U)TOPIA & UNFINISHED, Mischa Kuball odwołuje się do jego historii. Aż do drugiej wojny światowej zamek był siedzibą władz i rezydencją książęcą, a także stał się symbolem wstrząsów politycznych i społecznych. Za pomocą zmieniających się liter/sylab, które tym samym deszyfrują znaczenie emitowanych słów, artysta próbuje ukazać to miejsce w innym świetle — w sensie dosłownym i metaforycznym. Zdaje się pytać czy świat, który ukazuje nam historia Zamku bezpowrotnie się skończył. Podobnie jak John Stuart Mill, który krytykując stan państwa w debacie parlamentarnej w 1868 roku po raz pierwszy użył greckiego terminu „dystopia”, Mischa Kuball pragnie zwrócić uwagę na powtarzające się niepowodzenia przeszłych i obecnych utopii politycznych. Jednocześnie stawia kolejne pytanie: jak dzisiaj rozumiemy społeczeństwo i jak chcemy kształtować nasze wspólne życie na tle bieżących problemów politycznych, takich jak globalizacja, wojna i przesiedlenie. Instalacja została stworzona w ramach projektu non_lieux — vier.fünf (Nicht)-Orte in Marl dla Urban Lights Ruhr 2017 na zlecenie Urbane Künste Ruhr.

KAROLINA HAŁATEK / MULTIVERSE → Instalacja zaprojektowana specjalnie do Sali Lustrzanej Zamku w Pszczynie, zaprasza do wejścia w nową realność tej barokowo-renesansowej przestrzeni. Praca nawiązuje do dwóch wielkich luster, od których pochodzi nazwa sali, stanowiących główną ozdobę tego najbardziej reprezentacyjnego pomieszczenia na Zamku. Usytuowane naprzeciw siebie optycznie powiększają przestrzeń Sali Lustrzanej, ale osadzone wysoko ponad głowami zwiedzających, jednocześnie są dla nich niedostępne — jak niedostępny staje się świat, który odbijają. Dzięki swojej lustrzanej strukturze Multiverse multiplikuje nie tylko przestrzeń, w której się znajduje, ale również wszystkie jej odzwierciedlenia. Praca Karoliny Hałatek tworzy kalejdoskopową rzeczywistość, pewien rodzaj gry między tym, co realne a tym, co odbite — podobnie jak podczas zabaw, które kiedyś odbywały się w tej sali i  mieszały ze sobą świat fikcyjny i rzeczywisty. Instalacja, która jest jednocześnie labiryntem, ukrytym pomieszczeniem, korytarzem o nieskończonej ilości przestrzennych i świetlnych załamań, staje się symboliczną przestrzenią, kosmosem, w którym można się zgubić, alternatywnym światem odwiecznych dyskursów i międzyludzkich relacji. Pobudza do refleksji nad dualizmem zawierającym się w pytaniu, co pochodzi z wewnątrz, a co z zewnątrz.

AGNIESZKA JAWOREK / SANFILIPPO → Słowo, które brzmi jak nazwa pięknej wyspy lub włoskiego miasteczka i kojarzy się z czymś miłym i bezpiecznym, w rzeczywistości jest nazwą choroby genetycznej, dotykającej dzieci. Praca Agnieszki Jaworek została wykonana dla Adasia i Lei, u których w styczniu 2016 roku zdiagnozowano tę chorobę. Inspiracją dla formy neonu było zdjęcie, na które artystka natrafiła w trakcie lektury artykułu dotyczącego chorób genetycznych. Fotografia przedstawiała dwie meduzy, które nachodząc na siebie stworzyły niebiesko-czerwoną kompozycję. Ciężko je było rozgraniczyć, podobnie jak chorobę od ciała. Artystce zależało, by aspekt chorobowy nie był dominujący, a przynajmniej niejedyny — chciała, by było w nim słońce, jak w rodzeństwie, dla którego został stworzony. Sanfilippo prezentowane w przestrzeni Muzeum Zamkowego w Pszczynie odwołuje się do historii związanej z przyjazdem do Zamku księżnej Daisy. Tęsknota za domem dała początek zmianom w wyposażeniu Zamku oraz kolorach wnętrz, które Daisy wprowadziła, by stworzyć to miejsce dla siebie. Jasne wnętrza, wszechobecne pastele i kwiatowe ornamenty to najważniejsze efekty tej metamorfozy. Agnieszka Jaworek usytuowała swoją pracę w przestrzeni, w której dźwięk podąża za barwą w kierunku światła emitowanego przez neon. Uczestnicząc w tym przejściu z ciemności w jasność, doświadczamy tego symbolicznego gestu oswajania przestrzeni za pomocą kolorów. Projekt Sanfilippo prezentowany jest razem z utworem stworzonym przez muzyka ukrywającego się pod pseudonimem Fumu.

Ilustracja: Aleksandra Grünholz [Studio chaotyczne]