BIEŃCZYK / MARCINÓW / PAWELEC

grafika: Łukasz Dziedzic
Spotkanie
18.11.2020  |  G. 18:30

→ Zderzenia Literackie
→ Śmierć — utopijna wizja końca czy nieskończoności
→ Spotkanie będzie dostępne bezpłatnie, wyłącznie online

Ludzi zawsze nurtowała kruchość istnienia. Pytania o śmierć były zadawane od samego początku. Czy coś po niej zostaje? Czy jednak śmierć jest kresem, ostatecznością, definitywnym końcem? Różne koncepcje — filozoficzne czy religijne — poszukiwały odrębnych odpowiedzi. Czyż wizja wiecznego życia duszy po śmierci nie jest utopijną ucieczką od doczesnego bólu? Zarówno Marek Bieńczyk w Kontenerze, jak i Mira Marcinów w książce Bezmatek podjęli ten trudny temat i spróbowali przełożyć go na język literatury. Mocnej, ale i refleksyjnej. Brutalnej, lecz przede wszystkim pięknej.

Spotkanie będzie dostępne bezpłatnie, wyłącznie online TUTAJ i TUTAJ.

MAREK BIEŃCZYK

Eseista, prozaik, tłumacz, historyk literatury oraz enolog. Autor powieści Terminal (1994) oraz Tworki (1999), które zostały przetłumaczone na niemiecki, angielski, hiszpański i francuski. Opublikował szereg esejów: Czarny człowiek. Krasiński wobec śmierci (1990), Melancholia. O tych, co nigdy nie odnajdą straty (1998), Oczy Dürera. O melancholii romantycznej (2002), Przezroczystość (2007), Książka twarzy (2011, Nagroda Literacka Nike 2012), Jabłko Olgi, stopy Dawida (2015), Katastrofy i wypadki w czasach romantyków (2017) czy Kontener (2018). Bieńczyk jest również autorem dwóch opowieści dla dzieci — Nussi i coś więcej (2012) oraz Książę w cukierni (2013) zilustrowanych przez Joannę Concejo. Tłumaczył książki m.in. Milana Kundery, Rolanda Barthes’a, Emila Ciorana, Marcela Prousta. Wspólnie z Wojciechem Bońkowskim stworzył pierwszy polski przewodnik enologiczny Wina Europy, ponadto opublikował Kroniki wina (2001) oraz Nowe kroniki wina (2010), które zawierają felietony i teksty o winie. 

MIRA MARCINÓW

Filozofka i pisarka. Autorka czterech książek, m.in. Historii polskiego szaleństwa, za którą była nominowana do Poznańskiej Nagrody Literackiej (2019) oraz prozy Bezmatek (2020). Doktorat z zakresu psychologii uzyskała na Uniwersytecie Jagiellońskim (2014). Adiunktka w Instytucie Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk. Współzałożycielka i dyrektorka Ośrodka Myśli Psychoanalitycznej oraz prezeska Fundacji IFiS PAN. Laureatka Nagrody Premiera za rozprawę doktorską i stypendium naukowego dla wybitnych młodych naukowców, a także finalistka Nagród Naukowych „Polityki” (2019). Twórczyni „Radia Głosy” i performance’ów o zabarwieniu psychiatrycznym. Pisze ekfrazy sztuki współczesnej oraz eseje o melancholii i teorii szaleństwa.

DARIUSZ PAWELEC

Historyk literatury polskiej, krytyk literacki, redaktor, wykładowca na Uniwersytecie Śląskim, gdzie kieruje Zakładem Poetyki Historycznej i Sztuki Interpretacji w Instytucie Nauk o Literaturze Polskiej. Dyrektor Centrum Informacji Naukowej i Biblioteki Akademickiej w Katowicach .Debiutował krytycznie w 1986 roku w „Kontrze”, ulotnym piśmie katowickiego NZS. Jego szkic o Zniewolonym umyśle, opublikowany na łamach magazynu „Res Publika”, został wybrany przez Czesława Miłosza na przedmowę do pierwszej krajowej edycji tego utworu. Pod koniec lat osiemdziesiątych był redaktorem niezależnych pism „Gąbka” i „Na Drodze”. W 1992 roku obronił doktorat o poezji Stanisława Barańczaka. Opublikował szereg książek poświęconych polskiej poezji, twórczości Stanisława Barańczaka czy Witolda Wirpszy. W 2019 roku zredagował Tropy Na Dziko — postantologię.