Anna Matysiak, Monika Glosowitz
Wydarzenie będzie tłumaczone na polski język migowy
Wstęp wolny
Zainaugurowana podczas ubiegłorocznej edycji Festiwalu Ars Cameralis seria poetycka „Herezje / marzenia” wzbogaca się o kolejny — trzeci już — tom. W ramach tegorocznej edycji Festiwalu odbędzie się premiera nowej książki wyśmienitej poetki Anny Matysiak.
„Matysiak widzi świat jako wzajemne powiązanie ruchliwych warstw. Jedna może stać się podłożem nowej warstwy, na innych stadiach rozwojowych dochodzi do kolizji i prób przechwytu” — na łamach nieistniejącego już magazynu „Wizje” pisał Michał Trusewicz o jednej z książek poetki. Wydaje się, że te słowa bardzo dobrze określają twórczość Matysiak. Jest to bowiem poetka osobna, a jej wiersze zaskakują powiązaniami, odniesieniami, drobinami rzeczywistości.
Nie inaczej jest w tomie „Srebro Fermiego”. Już sam tytuł przywołuje skojarzenia z doświadczeniami fizyka i noblisty Enrico Fermiego, a w środku spotkać można oceany, lisy, obrotowe krzesła, sczerniałe banany i ryby. Niech to jednak nie zmyli czytelnika. To książka o dojrzewaniu, starzeniu się ciała i umysłu oraz (nie)zgodzie na taką sytuację, ale także o tym, że ciągle czeka nas coś nowego, że ciągle coś się zaczyna. Spotkanie poprowadzi badaczka literatury Monika Glosowitz. O osobach uczestniczących w spotkaniu można przeczytać poniżej.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Poetka, eseistka, redaktorka, od czasu do czasu tłumaczka. Autorka książek poetyckich, między innymi „Tyle nieznanych ryb” (2018), „Tiergarten” (2019), „Wsobne maszynki” (2020), „Na setkach wioseł” (2021), „Komandor Rattus” (2022), „Pojedynka” i „Przeczuwam słodycz” (2023) oraz „Trewir” (2024), a także zbioru małych próz „Spacja. Notatnik redaktorki” (2019). Prowadzi własne wydawnictwo Convivo, zajmuje się fotografią artystyczną.
Fot. archiwum prywatne
Badaczka literatury, działaczka społeczna, tłumaczka. Pracuje jako adiunktka w Instytucie Literaturoznawstwa Uniwersytetu Śląskiego. Doktorat co-tutelle w dziedzinie nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa i gender studies obroniła w Uniwersytecie Śląskim i Uniwersytecie w Oviedo. W 2019 roku opublikowała „Maszynerie afektywne. Literackie strategie emancypacji w najnowszej polskiej poezji kobiet”, za które otrzymała Poznańską Nagrodę Literacką — Stypendium im. Stanisława Barańczaka. Od 2022 roku jest jurorką Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius. Przez wiele lat redagowała dział poetycki „artPapieru” i współpracowała z kwartalnikiem „Opcje”.
Fot. Katarzyna Kaczmarczyk